Als jouw gebouw of woning gedurende 12 opeenvolgende maanden is opgenomen in het leegstandsregister zal je een heffingsbrief ontvangen. De heffing is verschuldigd op de verjaardag van de opnamedatum. Onder bepaalde omstandigheden kan je echter een vrijstelling aanvragen. Belangrijk is om de vrijstelling tijdig aan te vragen.
De heffing wordt gemeentelijk vastgelegd in een belastingreglement. De belasting op leegstaande woningen en gebouwen is een activeringsbelasting. Hoe langer je op het leegstandsregister staat, hoe meer je betaalt. Meer info over de bedragen vind je in het belastingreglement van jouw gemeente.
De heffing is verschuldigd door de eigenaar op het moment van de heffing. Koop je een woning die in het leegstandregister werd opgenomen, houdt hier dan rekening mee. Ben je niet de enige eigenaar? Elke mede-eigenaar is hoofdelijk aansprakelijk voor het betalen van de totale heffing.
Vrijstellingen worden gemeentelijk vastgelegd in het belastingreglement. Vrijstellingen dienen te worden ingediend vóór het verstrijken van de verjaardag van de opnamedatum (datum administratieve akte) via een aangetekend schrijven. Voor meer info over de vrijstellingen raadpleeg je best het gemeentelijk belastingreglement.
Een vrijstelling wordt enkel toegekend voor het lopende aanslagjaar. Het aantal jaren opgenomen in het leegstandsregister loopt gewoon door!
Voorbeeld:
Opnamedatum leegstandsregister: | 12-12-2023 |
Eerste heffingsdatum: | 12-12-2024 aan tarief eerste aanslagjaar |
Aanvraagdatum vrijstelling: | 20-11-2024 |
Ik vraag op 20 november 2024 een vrijstelling aan. Bij goedkeuring betaal ik geen heffing op 12-12-2024.
Op 12-12-2025 krijg ik een nieuwe heffingsbrief aan het tarief van het tweede aanslagjaar.