Als je op zoek bent naar een woning, is het belangrijk om realistisch te blijven en niet te worden verblind door emoties. Het is gemakkelijk om een rooskleurig beeld te hebben van je droomwoning, maar het is belangrijk om de woning grondig te inspecteren voordat je een aankoop doet.
Bereid je bezichtiging goed voor. Vraag aan de verkoper of er originele plannen beschikbaar zijn. Stel je vast tijdens je bezichtiging dat niet alles op plan staat, informeer dan bij de gemeente. Als je een woning koopt waarvan een deel niet vergund is, ben jij als eigenaar verantwoordelijk voor het aanpassen van de bouwovertreding.
Ga de woning meer dan één keer bezichtigen. Het is ook een goed idee om een expert mee te nemen op huisbezoek. Laat je niet afleiden door het interieur en kijk zeker goed rond naar de staat van volgende zaken:
- dak
- gevel
- muren
- ramen
- technische installaties
Vraag advies aan vakmensen indien nodig.
Als je van plan bent om te verbouwen, is het belangrijk om te informeren bij de gemeente over de haalbaarheid. Je kan hiervoor best een stedenbouwkundig attest aanvragen. Mondeling verkregen informatie heeft geen juridische waarde.
Een stedenbouwkundig attest is geen bouwvergunning! De informatie inzake bestemming en opgelegde voorwaarde(n) is slechts 2 jaar geldig na uitreiking.
Voor het aangaan van een hypothecaire lening heb je reeds een getekende koopovereenkomst nodig. Hoewel een bank je vaak een idee kan geven over hoeveel je kan lenen, is dit geen garantie dat je de lening ook werkelijk zal krijgen.
Daarom is het aangeraden om in de overeenkomst een clausule op te nemen met de opschortende voorwaarde van het bekomen van het krediet. Mocht je lening dan geweigerd worden, dan kan je de verkoop annuleren zonder het betalen van een verbrekingsvergoeding.
Het is belangrijk je goed te informeren bij de eigenaar over de staat van de woning. Kom niet voor financiële verrassingen te staan en informeer over het volgende:
Wat is de staat van de elektrische installatie?
Vraag achter het keuringsattest van de elektrische installatie. Zo kan je, in geval van een negatief verslag, reeds advies van een vakman inwinnen over de mogelijke kosten. Bij een negatief advies heb je 18 maanden tijd, te rekenen vanaf de datum van de verkoopakte, om de inbreuken te corrigeren.
Ben je van plan de woning volledig af te breken of de elektrische installatie volledig te vernieuwen, dan kan je met de verkoper overeenkomen dat er geen keuringsattest moet zijn. Het is echter wel verplicht dit akkoord te vermelden in de authentieke akte.
Wat is de staat van de verwarmingsinstallatie?
Kijk naar de ouderdom van de ketel. Deze info kan je uit een keurings- of verbrandingsattest halen. De gemiddelde levensduur van een verwarmingsketel is 15 jaar. Betreft het bovendien een stookolieketel, dan mag je deze enkel nog vervangen door een stookolieketel indien er geen aardgas aanwezig is in de straat. Voor een nieuwe verwarmingsketel moet je dus al vlug wat budget voorzien.
Ga na of het keurings- of verbrandingsattest door een door Vlaanderen erkende technicus werd uitgevoerd.
Heeft de woning een goed EPC-label?
Het is belangrijk om te weten hoe energiezuinig de woning is die je wilt kopen. In oudere woningen kunnen de energiekosten namelijk hoog oplopen. De energiescore op het EPC geeft je als mogelijke koper een beeld over het energieverbruik.
Beschikt de woning die je koopt over een energielabel E of F, dan heb je een renovatieverplichting. Deze houdt in dat je de woning binnen de 5 jaar na aankoop moet renoveren naar minimaal een EPC-label D. Dit moet aangetoond worden aan de hand van een nieuw EPC.
Staat de woning op het leegstandsregister?
Eigenaars van woningen die langer dan 12 maanden op het leegstandstandsregister zijn opgenomen, ontvangen jaarlijks een heffing. Deze heffing vermeerdert elk jaar. De heffing is verschuldigd door de eigenaar op het moment van de verjaardag van de opnamedatum. Vraag dus zeker na of de woning op het leegstandsregister staat. Je kan een vrijstelling aanvragen voor de heffing bij je gemeente.
Is er een besluit ongeschiktheid/onbewoonbaarheid?
Een woning die ongeschikt/onbewoonbaar wordt verklaard, zal op de Vlaamse inventaris voor Ongeschikte en Onbewoonbare panden (VIVOO) opgenomen worden. Er volgt een heffing als de woning langer dan 12 maanden op de inventaris staat. Deze heffing is jaarlijks verschuldigd op de verjaardag van de opname en moet worden betaald door de eigenaar op het moment van de heffing zolang de woning op de inventaris staat. Panden die zijn opgenomen op de VIVOO of waar een herstelvordering op rust zijn raadpleegbaar via geopunt. Raadpleeg onderstaand filmpje over hoe je dit moet doen.
De notaris heeft de taak om bij de overdracht de kennisgeving van de vaststelling tot ongeschiktheid of onbewoonbaarheid van de woning of de opname van de woning in de inventaris van ongeschikte en onbewoonbare woningen aan de koper mee te delen. Hiervoor dient een formulier te worden ingevuld door alle betrokken partijen tijdens de notariële akte. Dit formulier moet binnen 30 dagen na overdracht te worden bezorgd aan de inventarisbeheerder.
Je kan als eigenaar een opschorting of een vrijstelling voor de heffing aanvragen bij de inventarisbeheerder.
Bij een opschorting wordt de heffing niet kwijtgescholden. Indien je op het einde van de opschortingsperiode niet voldoet aan de voorwaarden voor het verkrijgen van de opschorting, moet je alsnog de verschuldigde heffing van de opschortingsperiode betalen!