Informeren, adviseren en begeleiden van inwoners met vragen rond wonen
Ham, Beringen, Tessenderlo en Leopoldsburg
Sociaal tarief
Het sociaal tarief wordt ook wel de 'sociale maximumprijs' genoemd. Dit is een sterk verlaagd tarief voor elektriciteit en aardgas dat wordt toegekend aan personen die bepaalde uitkeringen of tegemoetkomingen ontvangen. Dit tarief is in heel Belgiƫ en bij alle energieleveranciers hetzelfde. Het sociaal tarief is de prijs die de goedkoopste energie- en/of aardgasleverancier aanbiedt op de markt.
Om het sociaal tarief te krijgen, moet jij of iemand op je domicilieadres een bepaalde uitkering of tegemoetkoming krijgen zoals bv. een leefloon, een tegemoetkoming als persoon met een handicap, ...
Je hoeft dit niet aan te vragen. Indien je recht hebt op het sociaal tarief, zal de energieleverancier je dit automatisch toekennen. Zij ontvangen elke 3 maanden een lijst met alle namen van rechthebbenden van FOD Economie. De startdata van het sociaal tarief zijn 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober. Houd er rekening mee dat het nieuwe tarief pas op de daaropvolgende maand zichtbaar is op de factuur.
De startdata van het sociaal tarief zijn 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober. Houd er rekening mee dat het 1 maand kan duren alvorens je dit op de factuur zal zien.
In sommige gevallen is het echter niet mogelijk om het sociaal tarief automatisch toe te kennen of zijn er problemen met de automatische toekenning:
Vraag een papieren attest aan bij de instantie waar je jouw uitkering of tegemoetkoming krijgt.
Bezorg dit attest aan je leverancier.
Huur jij een sociaal appartement met een gemeenschappelijke verwarmingsinstallatie op aardgas, dan krijg je het sociaal tarief niet automatisch. De beheerder moet daarvoor de nodige stappen zetten, deze moet het sociale tarief aan jou doorrekenen.