Informeren, adviseren en begeleiden van inwoners met vragen rond wonen
Ham, Beringen, Tessenderlo en Leopoldsburg
Wat als mijn woning niet voldoet aan de minimale kwaliteitseisen?
Als huurder ben je verantwoordelijk voor de kleine herstellingen, zoals omschreven het Woninghuurdecreet. Daarnaast ben je als huurder verplicht om de verhuurder op de hoogte te brengen van de herstellingen die nodig zijn en door de verhuurder moeten worden uitgevoerd. Meer info hierover kan je terug vinden het Woninghuurdecreet.
Probeer het probleem eerst samen met de verhuurder op te lossen. Indien de verhuurder niet reageert op je eerste melding, is het aangewezen een aangetekend schrijven te richten aan de verhuurder. Reageert de verhuurder nog steeds niet op je klacht of weigert men de nodige werkenuit te voeren, dan kan je naar de gemeentegaan om deze gebrekkige toestand aan te kaarten. Die melding is het startpunt van de waarschuwingsprocedure of de procedure ongeschikt- en onbewoonbaarheid.
Je hebt ook de mogelijkheid om een verzoeningsprocedure te starten via de vrederechter.
##foto-14##
Maak een opsomming van de gebreken, neem ook de kleinere gebreken op in je lijstje en neem foto's.
Ga voor elke gebrek na wie het onderhoud of de herstelling moet uitvoeren aan de hand van de lijst in het Vlaams Woninghuurdecreet.
Signaleer het probleem zo snel mogelijk aan de verhuurder.
Indien jij de herstelling(en) moet uitvoeren, laat de verhuurder dan schriftelijke weten (per e-mail of aangetekende brief) hoe en wanneer je dit wilt doen.
Voor een melding zijn er geen voorschriften over hoe dat moet gebeuren. Het kan bijvoorbeeld mondeling aan het loket of per telefoon, met een informeel briefje, via e-mail, een intern meldingssysteem van de gemeente, …
Indien je als belanghebbende een verzoek wilt indienen om een woning ongeschikt of onbewoonbaar te laten verklaren, moet dit verzoek:
ingediend zijn door een belanghebbende;
gemotiveerd en gegrond zijn;
schriftelijk via beveiligde zending (aangetekende brief of e-mail of tegen ontvangstbewijs).
Iedereen (bewoner, buur, welzijnswerker, poetshulp, wijkagent,…) kan de gebrekkige toestand van een woning melden, zelfs als men geen belanghebbende is.
Een melding is voor de gemeente voldoende om de waarschuwingsprocedure te kunnen opstarten, maar ze is daar niet toe verplicht. De procedure ongeschikt- en onbewoonbaarheid wordt bij een eenvoudige melding niet automatisch toegepast. Een melding is immers geen expliciete vraag om de procedure ongeschikt- en onbewoonbaarheid op te starten.
Ben je belanghebbende dan kan je ook een expliciet een verzoek indienen bij de gemeente om een woning ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren. Om te spreken van een verzoek zijn er bepaalde voorwaarden waaraan de melding moet voldoen.
Een ongeschikt- en/of onbewoonbaarheid geeft niet automatisch recht op voorrang bij de toewijzing van een sociale huurwoningof op een tegemoetkoming in de huurprijs. Dat is alleen zo bij zeer ernstige woningkwaliteitsproblemen.
Een eenvoudige melding volstaat voor de gemeente om de waarschuwingsprocedure te kunnen opstarten. Maar ook bij een verzoek om de procedure ongeschikt- en onbewoonbaarheid toe te passen, kan de gemeente voorrang geven aan de waarschuwingsprocedure.
De gemeente onderzoekt eerst of jouw klachten terecht zijn. Soms voert een woningcontroleur van de gemeente daarvoor een beperkt woningonderzoek uit in jouw huurwoning. Als de gemeente oordeelt dat jouw klachten terecht zijn, kan de gemeente de administratieve procedure ongeschikt- /onbewoonbaarheid opstarten.De gemeente kan echter ook beslissen om de waarschuwingsprocedure toe te passen.
Bij de waarschuwingsprocedure zal de gemeente een bemiddelende rol opnemen tussen de huurder en verhuurder en proberen om tot een snel herstel van de gebreken in de woning te komen. De keuze van de gemeente voor de waarschuwingsprocedure krijgt dan voorrang op het opstarten van de administratieve procedure ongeschikt- en onbewoonbaarheid.